woensdag 3 augustus 2016

Even de blog afstoffen: toptijd voor Batfans!



Pfoe, wat lang geleden. De vorige post op deze blog was nog in het vroege hype stadium voor Batman v Superman: Dawn of Justice. In de tussentijd zijn we al een stuk verder; de film is uitgekomen en vandaag verwacht ik de blu-ray op mijn deurmat. De special edition natuurlijk, met een half uur extra film. Dat extra materiaal schijnt bij deze film ook een echt verschil te maken, dus ik ben heel benieuwd.

Ik vond BvS een leuke film. Tegelijkertijd snap ik dat er mensen zijn die het geen goede film vonden. Volgens mij komt het verschil in waardering grotendeels voort uit wat een kijker er uit haalt, en kan halen. Ken je als fan wat meer context, dan hoeft er minder voorgekauwd te worden aan uitleg en kunnen er kleine momenten genoeg zijn als referenties voor een grotere setting. Het is gewoon erg moeilijk om een film te maken die gelijkwaardig gewaardeerd wordt door “casuals” en fans, simpelweg omdat je doelgroep niet specifiek is. Hier komt nog bij dat er voor Batman-films al een paar pittige films zijn als peilstok, dat er tig superheldenfilms uitkomen, dat er al talloze verschillende interpretaties bestaan van het figuur, dat acteurs en regisseurs een eigen schare van fans en haters hebben, en nog veel meer andere factoren. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak, en daar zou je niet over kunnen twisten (maar over films discussiĆ«ren is natuurlijk wel leuk).

Met een grote glimlach op mijn gezicht verliet ik de filmzaal na BvS. De redenen:
-Ben Affleck als een overtuigende Batman/Bruce Wayne met de perfecte look
-Gal Gadot als een mysterieuze Wonder Woman/Diana Prince met een awesome soundtrack
-Jesse Eisenberg als een fantastische moderne interpretatie van een psychopatische Lex Luthor als mad scientist met een godcomplex. En een hele goede soundtrack.
-De hele soundtrack eigenlijk
-Donker, maar niet te donker.
-Veel mooie mogelijkheden voor vervolgen en spinoffs

Voortbordurend op dat laatste punt: recentelijk is op San Diego Comic Con de eerste trailer van de Justice League film vertoond. Ik ben enthousiast door wat ik zag: het samenspel tussen Batman en Wonder Woman, tussen Batman en Aquaman, Batman en Flash, kortom Batman heeft een mooie rol.

En nog een trailer: The Lego Batman Movie! Het lijkt me hilarisch, een sarcastisch feest.

En deze week komt Suicide Squad in de bioscoop!

Oh wat een mooie tijd om een Batmanfan te zijn…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten