dinsdag 24 december 2013

Project 1 afgerond en happy christmassy birthday Lemmy!

Gisteren heb ik al één van mijn twee projecten van dit jaar afgerond: Dit jaar heb ik 10.000 pushups en 10.000 situps gedaan.

Met 27 van beide per dag, 12 extra aan het begin van de maand en uiteindelijk nog 1 extra om precies uit te komen, was het toch best een opgave. In het begin deed ik de oefeningen 's avonds, maar al snel merkte ik dat ik dan met veel energie in bed lag en niet in slaap kwam. Dus dan maar 's ochtends, wat ook soms niet vanzelf ging, of liever gezegd, ik had wel eens ochtenden dat ik niet gelijk uit bed sprong om aan de slag te gaan.
Nu hoefde het voor mij niet precies dagelijks te zijn en was het einddoel de 10.000 in het jaar. Hierdoor kon ik het wel eens een dagje laten zitten, als ik het dan maar later inhaalde. Nu is 54 pushups en 54 situps al een stukje zwaarder, maar bij 2 dagen overslaan begint de druk al groter te worden. Maar naarmate we meer richting het einde van het jaar gingen was dit minder een probleem en met een paar dagen 54 stuks van beide was ik uiteindelijk voor kerst al klaar! (Mooi, want ik heb de ochtend na een kerstdiner vast weinig zin om die oefeningen te doen)

De pushups gingen over het jaar heen steeds makkelijker en het is ook wel te merken aan mijn armspieren. Ik heb nu meer buikspieren (voelbaar, nog niet sixpack-zichtbaar, maar dat komt ook door het bontlaagje) en samen met het hardlopen van afgelopen jaar denk ik dat ik één van mijn gezondste jaren tot zover heb.

Heb ik er nu uiteindelijk iets aan? Volgens mij is het een grappig gespreksonderwerp en getuigt het van discipline, plus dat sporten gezond is. (Daarnaast is het ook wat zinniger dan een jaar lang geen dubbelgevouwen boterham eten, zoals 2011)
Zou ik het precies zo overdoen? Eeeeehm.... Ja kan wel, iets vergelijkbaars, in ieder geval met de vrijheid die dit project ook had. 

Mijn andere project is lastiger wat dat betreft, mijn dagelijkse tekeningetje. Dat kan je vooruit werken (gepland automatisch uploaden), maar niet achteraf inhalen. Deze druk van dagelijks maakt het wat meer een plicht en heeft wel eens tot crappy tekeningetjes om 23:57 geleid. Waar ik ook achter kwam is dat er voor iedere dag wel iets leuks te melden is, maar dat er niet altijd iets leuks om te tekenen is. Ik moest op een bepaald moment oppassen dat ik niet te vaak een beroemd iemand tekende die jarig was, om eentonigheid te voorkomen, maar ik ben nu wel voornemens om meer portretten te gaan tekenen. De waarde van dit project is het regelmatige tekenen, want oefening maakt kunst. (Er is ook een theorie dat je na 10.000 uur oefening ergens een expert in zou zijn, maar die is volgens mij al achterhaald). 
De meeste van de tekeningen heb ik gemaakt in een groot rood boek en ik zal er begin 2014 nog eens doorbladeren om wat favorieten uit te zoeken.

Voor vandaag in ieder geval: het is vanavond kerstavond en het is de verjaardag van Lemmy Kilmister, frontman van Motörhead.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten