vrijdag 27 december 2013

Derde kerstdag? Nee, eerste emissie dag!

Vandaag, maar dan in 1851, waren de eerste postzegels in Nederland te koop, de zogenaamde eerste emissie, en per 1 januari konden ze gebruikt worden. Met koning Willem III erop en nog zonder kartelrand.

Vorige maand is mijn opa overleden en hij was een fanatieke filatelist. Naast zijn verzamelwoede heb ik ook wel de liefde voor postszegels opgepikt. Hij had hele mooie verzamelingen op thema, zoals het kerstverhaal op postzegels en de geschiedenis van het Rode Kruis, en had hele lezingen eraan verbonden. Een tijdje terug ben ik begonnen aan het moderniseren van de Rode Kruis verzameling, van handgeschreven en met een typmachine getypte blaadjes naar digitale slides. De dia's die opa had zijn prachtig, maar ik ga alle postzegels waarschijnlijk inscannen voor meer scherpte. Ik hoop uiteindelijk dit te kunnen delen met mensen die het graag willen zien en zal ooit ook zeker de kerstlezing moderniseren. Mijn opa heeft iets heel moois gemaakt en daar ben ik trots op.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten