Zwijdrecht had een wedstrijd voor een schilderij in de raadszaal, een schilderij van onze koning. Er waren inzendingen, maar die waren dus niet helemaal wat ze hadden gehoopt. Kijk maar in de link, ik moet zelf ook eerlijk zeggen: mwoh. Zoals ik al in een eerdere blog heb verteld zijn portretten ook zeker niet mijn sterkste kant, maar toch denk ik dat ik iets zou kunnen leveren wat in iedere geval lijkt op onze vorst (zonder aandoeningen en vergroeiingen).
Kort hierna zag ik iemand op facebook die dit bericht daar deelde en daar volgde al snel een opmerking met als komisch bedoelde strekking: dat komt er nou van als de overheid op kunst en cultuur gaat bezuinigen. Best grappig en een beredeneerbaar idee, maar niet mijn persoonlijke redenatie.
Zonder hierbij enig poltitiek statement te maken, wil ik de stelling opwerpen dat deze lage kwaliteit misschien wel het gevolg is van te veel overheidsgeld voor de kunstsector. Dit gaat ook niet specifiek over deze werken alleen, maar over kunst in een zeer brede zin. Kunst is en blijft natuurlijk altijd wel een aparte tak van sport en een kwestie van smaak, wat het verdelen van budgetten al een betwistbare en verwarrende zaak maakt. Maar kunst die niet genoeg geld opbrengt om zichzelf in leven te houden, moet die dat geld krijgen? Kunstenaars zijn natuurlijk niet altijd goede verkopers of zakenmensen (en vise versa), maar verkoopt kunst die "volgens algemene consensus" mooi genoeg zichzelf niet? Als je iets unieks goed genoeg kan zou je ervan rond moeten kunnen komen, maar als anderen dan ondersteund worden vertroebelt de markt en worden "zwakkeren" kunstmatig op hetzelfde peil gebracht. Iets unieks wordt dan iets normaals, en normaal is in de kunst al snel hetzelfde als saai. Er is heel veel kunst en er zijn heel veel kunstenaars, maar welke kunstenaars en kunstwerken ken jij? Ik vermoed dat de overbekende werken bij de antwoorden zitten, werken die bekend zijn omdat ze uniek zijn in hun schoonheid en relevantie voor "de kunst".
Zijn in dit specifieke geval de 7 schilders en hun werk niet een beetje het gevolg van de vermindering van de exclusiviteit van het vak? Of wilden ze werken maken in navolging op de op het internet populaire stijl van dit beroemde fresco van Jezus?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten