woensdag 27 februari 2013

Hartelijke internationale dag van de ijsbeer! (en de lancering van de eerste Pokémon spellen)

De internationale dag van de ijsbeer, maar helaas zonder Knut...
Ik heb het beestje ooit nog in het echt gezien in Berlijn, maar wel pas toen hij al lang niet meer de schattige kleine baby ijsbeer was waar iedereen zo verliefd op werd nadat zijn moeder niets meer van hem moest weten. Nee, hij was al groot en vies, zeker niet zo mooi hagelwit als de ijsbeer uit de Coca Cola reclames. Maar toch: het was Knut. De Knut.


Maar natuurlijk zijn er ook nog andere dingen om te vieren. Het is ook de geboortedag van Constantijn de Grote, de Romeinse Keizer die het christendom een flink stuk populairder maakte in het Romeinse Rijk. Daarnaast is het ook nog eens mijn keizer. Tijdens mijn middelbare schooltijd gingen we ook een keer met de klas op Romereis. Iedereen kreeg daarbij een bepaald onderwerp toegewezen om uit te werken, het colosseum, het forum romanum, de zuil van Trajanus, en ik kreeg de triomfboog van Constantijn en de fresco's over zijn leven. Het was zeer interessant om te doen en heeft ervoor gezorgd dat Constantijn gevoelsmatig altijd een beetje van mij zal zijn.

Het laatste wat toch echt wel een beetje gevierd moet worden is de lancering van de eerste pokemon spellen, red en green. Ik heb zelf veel van deze spellen gespeeld: red, yellow, silver, gold, crystal, sapphire. Bij red had ik alle 151 pokemon en ook de pokedex van silver had ik compleet; hiervoor heb ik destijds mijn gold spel naar Engeland opgestuurd omdat ik bij Nintendo Official Magazine de zeldzame pokemon Celebi had gewonnen.
Nog niet al te lang geleden kwam pokemon en de spellen nog in het nieuws omdat PETA meende dat het kinderen aanleerde om slecht om te gaan met dieren; De pokemon als wegwerpartikelen, ze laten vechten enzo, het zou een enorme schande zijn. Als je echter de serie kijkt en de spellen speelt, zet het juist aan om goed voor de beestjes te zorgen en dat er vaak een hechte band wordt opgebouwd.
Ik heb in ieder geval een heleboel "geleerd" van pokemon, mijn Engels heeft er in ieder geval niet onder geleden, veel van de namen van de pokemon zijn afgeleid van andere talen en ik vrees dat ik zelfs de originele 151 pokemon nog wel kan opnoemen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten