dinsdag 25 februari 2014

Wat ik van Ben Affleck als Batman denk


De laatste tijd krijg ik regelmatig de vraag: “Wat vind jij er nou van dat Ben Affleck Batman is?” En als Batman fan/expert/verzamelaar geef ik daar natuurlijk graag antwoord op.  (Matthijs van Nieuwkerk en Pauw & Witteman, jullie mogen me bellen)
Het internet is nogal verdeeld over de casting en Seth Green heeft onlangs nog wat onaardige dingen gezegd over de keuze voor Affleck als de caped crusader en zo heeft iedereen er wel een mening over.

Ik heb er wel vertrouwen in. Het was misschien niet de eerste naam waar ik aan dacht om een grimmige Batman te gaan spelen naast de Superman van Henry Cavill, maar Ben Affleck kan dit denk ik best. Hij is gegroeid als acteur sinds hij Daredevil was en dat is ook zeker niet de slechtste superheldenfilm die er is. Laten we namelijk niet misbaksels vergeten als: Catwoman (je kan je excuses aanbieden Halle Berry, maar de pijn blijft), Superman Returns (Super-softie-man), Spider-Man 3 (Spider-Emo), X-men Origins: Wolverine (trage zooi en dat is NIET Deadpool) en Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (Galactus… is…. een… wolk…).

Maar terug naar Batfleck. Hij zou dus een norse Batman moeten zijn die een nog onervaren Superman een dosis realiteit gaat bijbrengen in “Superman vs. Batman”, wat nog niet officieel de titel is maar ik kan er mee leven. Als het “World’s finest” zou gaan heten, een naam die vaak wordt gebruikt voor dit duo, dan zouden comic fans zeker blij. Eigenlijk is het natuurlijk Man Of Steel 2, maar het lijkt steeds meer richting een Justice League film te gaan nu er ook een Wonder Woman is gevonden in Gal Gadot. 
 
Man Of Steel was een aardig filmpje, maar ik was er zeker niet weg van. De rol van Jor El in de film vond ik wat irritant en op het halsbrekende gevecht met Zod na was het allemaal weinig memorabel. 
[klein SPOILERtje, selecteren maakt het leesbaar] Hun knokpartij levert naar verluid wel het startpunt voor Batman vs. Superman: de stad ligt in stukjes en Bruce Wayne komt naar Metropolis om te kijken of hij samen met lokale rijkaard Lex Luthor (Jesse Eisenberg, ook een verrassing maar ik was al blij met het bericht dat hij kaalgeschoren wordt voor de rol) de stad weer op kan bouwen [EINDE SPOILER]

Naast Jesse Eisenberg (The Social Network) als Lex Luthor en Gal Gadot (miss Israel 2004 en Fast&Furious films) als Wonder Woman is ook bekend geworden dat Jeremy Irons (Die Hard 3: with a vengeance) gecast is voor de rol van Alfred Pennyworth, de butler van Bruce Wayne. Het is nu wel geloofwaardig dat Alfred vroeger een harde baas was en een vaardig militair arts, waar Michael Caine toch een dandy bleef en Michael Cough een ICT-butler.

 Ok dan nu echt over Batfleck. Toen het nieuws van zijn casting bekend werd was hij niet in topconditie en nog bezig met het oppoetsen van zijn Oscar. Sindsdien is hij echter regelmatig naar de sportschool geweest en klaar om een getrainde Batman te spelen; De kostuumafdeling van de film zou hem zelfs gevraagd hebben om wat te minderen met de workouts. Het vette Boston accent van Affleck is bekend en al regelmatig geridiculiseerd zelfs, maar ik verwacht er in de film weinig van te horen. 
De kontkin van Affleck vraagt er simpelweg om om in een Batmanmasker gestopt te worden.
 


(En ik zou stiekem niet eens per se tegen Matt Damon als Robin zijn…)




1 opmerking:

  1. Ik moet zeggen ik kan me Daredevil niet eens zomaar meer voor de geest halen.
    Wellicht nog maar weer eens een keer opzetten.

    BeantwoordenVerwijderen